Close

Teló de fons

Programa dedicat a les arts escèniques. Això comprén dansa, teatre, música i circ i alhora tot allò que se surt de les classificacions més tradicionals, entenent l'art com a multidisciplinar i no encasellat en una disciplina concreta. Neix amb la vocació de ser un espai de reflexió sobre el món cultural i més concretament l'escènic, donant veu a...

País: España
Idioma: Catalán / Valenciano
Contenido: Reportajes
Tema: Teatro
URL: http://www.xiptv.cat/telo-de-fons

Episodios disponibles para ver online

95-petites joies
S'acosten les festes de nadal, una època excel.lent per compartir sessions teatrals amb els més petits de casa. Per això dediquem el programa a muntatges pensats per a ells i elles, peces cuidades i poètiques per a infants. Comencem parlant d'un festival que , tot i que ja ha passat, és una cita anual ineludible per a famílies amb criatures. Parlem del festival El més petit de tots. La seva directora, Eulàlia Ribera i un membre de LaSala entre tots, Èlia Soriano, ens en parlen. A continuació anem al teatre Lliure on Thomas Noone ha presentat 'Molsa', un espectacle molt crític amb les guerres però que mostra que encara hi ha una espurna d'esperança en aquest món cruel on vivim. El Tantarantana és una de les sales, juntament amb el SAT, on existeix una temporada estable dedicada al teatre familiar. Hi anem per saber  més coses sobre aquesta aposta d'aquest teatre del carrer de les Flors. Un dels muntatges que precisament s'ha pogut veure aquesta tempora
94-De tal riu, tal aigua
Aquesta setmana ens apropem a la realitat d'algunes nissagues familiars. Comencem per la família Gorina, l'Àlex i l'Alícia. Pare i filla, crític cinematogràfic i directora teatral, van presentar conjuntament un espectacle a La Seca anomenat 'Watching Peeping Tom'. En aquest muntatge reflexionaven sobre la mirada artística i els límits entre ficció i realitat. Pare i filla conversen sobre la seva relació, sobre teatre i cinema, les dues professions i alhora passions de tots dos. A continuació ens desplacem a la sala Beckett per veure 'Els fills desagraïts', tercera part de la trilogia dedicada a la família del dramaturg i director Llàtzer Garcia. Després de 'La terra oblidada' i 'La pols', aquest muntatge s'endinsa en el món fosc i aïllat d'una secta ultrareligiosa. A continuació parlem amb dos germans, tots dos molt teatrals. Pep Pla (director, actor i actual director del CAET) i la seva germana Carme Pla (actriu) convers
93-On són les dones als Butaca?
Aquesta setmana s'han entregat els premis Butaca, els guardons de votació de popular de Catalunya. Us fem un resum de la gala, amb les reaccions dels premiats i premiades. La nit va tenir un caràcter marcadament reivindicatiu amb un crit unitari: on són les dones? Professionals de les arts escèniques reclamen més presència femenina als teatres catalans. Parlem també amb en Josep Maria Flotats, premi honorífic Anna Lizarán. I dins la secció dedicada al Temporada Alta, destaquem les produccions internacionals.
92- festival RBLS
Aquesta setmana ens hem apropat al barri de Poblenou per assistir a la primera edició del festival RBLS. Dirigit per Carme Tierz, aquest certamen vol apropar la cultura a un públic una mica oblidat: els adolescents. Per començar, quedem amb Marta Galán i Roc Esquius, dos creadors que participen al festival. Marta Galán ho ha fet a través d'una creació comunitària amb joves de 14 a 20 anys, amb qui ha preparat tot un seguit d'accions de resistència a la imposició d’un ordre mercantil i patriarcal. Roc Esquius, amb la cia. Dara, ha presentat 'iMe', una reflexió sobre les xarxes socials i la possibilitat que algun dia substitueixin les relacions personals. A continuació anem a la sala Beckett per veure 'Like si Lloras (o tant de bo els meus somnis es fessin realitat)' de Xavi Gamito, Elena Martín i Anna Serrano. Un muntatge sense arguments ni personatges ni barreres físiques... tota una experiència. També hem tingut l'ocasió de veure tres píndoles de mic
91- Màquines i Distòpies
Avui dediquem el programa a espectacles que tenen com a protagonistes les màquines. Comencem amb 'La màquina de parlar', que ja es va estrenar fa 10 anys amb molt d'èxit. Ara torna al Maldà amb el mateix equip artístic. Un text de Victòria Spunzberg que té com a personatge central una dona argentina que treballa de màquina de parlar. Després anem a veure robots per mirar d'esbrinar si algun dia podran substituir els actors humans. És un projecte de la Universitat Pompeu Fabra anomenat Teatronika que es va poder veure al passat TNT. Al mateix festival també vam endinsar-nos en un cub enorme rovellat dins del qual els espectadors decidien amb els seus actes quin viatge farien. El títol, 'Distòpia', és una aposta pels nous llenguatges teatrals i la tecnologia que pretén generar crítica cap a la societat consumista en què vivim. També a Terrassa els artistes Andrés Senra i Félix Fernández van apostar en aquest cas per un aparell tecnològic a l'abast de to
90- NORD I SUD
Aquesta setmana volem parlar de les relacions entre nord i sud, entre països rics i països pobres, entre colonitzadors i colonitzats. Comencem parlant d'una tragèdia que ens toca de ben a prop: la dels refugiats que fugen dels seus països d'origen via mar mediterrània. Aquest és el reraforns d''El Metge de Lampedusa', basat en la història real de Pietro Bártolo. A continuació anem al TNC per veure la versió operística d''Après moi, le déluge', muntatge de Lluïsa Conillé que ja es va estrenar l'any 2004 i que denuncia la vergonyosa xifra d'infants que es moren de fam cada any. 'Incendios' arriba ara en castellà de la mà de Mario Gas. Un text commovedor de Wajdi Mouawad que ja va dirigir fa anys l'Oriol Broggi que té com a escenari la guerra del Líban. Dins de la secció dedicada al Temporada Alta, volem destacar les produccions catalanes, especialment ens fixem en 'Medusa' de La Virgueria. Per acabar, el Guillem M
Nord i Sud
Aquesta setmana volem parlar de les relacions entre nord i sud, entre països rics i països pobres, entre colonitzadors i colonitzats. Comencem parlant d'una tragèdia que ens toca de ben a prop: la dels refugiats que fugen dels seus països d'origen via mar mediterrània. Aquest és el reraforns d''El Metge de Lampedusa', basat en la història real de Pietro Bártolo. A continuació anem al TNC per veure la versió operística d''Après moi, le déluge', muntatge de Lluïsa Conillé que ja es va estrenar l'any 2004 i que denuncia la vergonyosa xifra d'infants que es moren de fam cada any. 'Incendios' arriba ara en castellà de la mà de Mario Gas. Un text commovedor de Wajdi Mouawad que ja va dirigir fa anys l'Oriol Broggi que té com a escenari la guerra del Líban. Dins de la secció dedicada al Temporada Alta, volem destacar les produccions catalanes, especialment ens fixem en 'Medusa' de La Virgueria. Per acabar, el Guillem M
89-Alícia
Aquesta setmana volem apropar-nos al món d'Alícia, el mític personatge ideat per Lewis Carrol que ha encisat tantes persones grans i petites d'arreu del món. Una d'elles és Teresa Sánchez, actriu terrassenca que ha dirigit, interpretat i creat 'Charles, Alice and Me', un muntatge íntim pensat per a ser vist per només 15 espectadors alhora que ens transporta al món més oníric i surrealista de la història. A continuació anem a La Seca, per veure 'La historia de Alicia a través del espejo', un espectacle de la dramaturga i directora Marcela Terra que ens trasllada al món dels somnis i el subconscient, ajudada per diferents tècniques plàstiques i audiovisuals de la companyia Hand Made Theatre. Com no podia ser d'una altra manera, Alícia és també un personatge molt estimat per nens i nenes. Ho comprovem amb la versió que ha fet Marta Buchaca amb 'Viu el Teatre', que es troba de gira per Catalunya amb una parada al Temporada Alta. Precisament
El món d'Alícia
Aquesta setmana volem apropar-nos al món d'Alícia, el mític personatge ideat per Lewis Carrol que ha encisat tantes persones grans i petites d'arreu del món. Una d'elles és Teresa Sánchez, actriu terrassenca que ha dirigit, interpretat i creat 'Charles, Alice and Me', un muntatge íntim pensat per a ser vist per només 15 espectadors alhora que ens transporta al món més oníric i surrealista de la història. A continuació anem a La Seca, per veure 'La historia de Alicia a través del espejo', un espectacle de la dramaturga i directora Marcela Terra que ens trasllada al món dels somnis i el subconscient, ajudada per diferents tècniques plàstiques i audiovisuals de la companyia Hand Made Theatre. Com no podia ser d'una altra manera, Alícia és també un personatge molt estimat per nens i nenes. Ho comprovem amb la versió que ha fet Marta Buchaca amb 'Viu el Teatre', que es troba de gira per Catalunya amb una parada al Temporada Alta. Precisament
88-ESCENA POBLENOU
Aquesta setmana ens hem apropat al barri barcelonès de Poblenou per visitar el festival Escena. Hem volgut fixar-nos especialment en els muntatges que tenen com a protagonista d'excepció l'espai del barri, l'entorn en el que es desenvolupa el festival. Comencem amb un divertit i alhora crític recorregut per diferents espais de Poblenou que són un exemple dels canvis que ha patit el barri, com algun recinte industrial, uns horts urbans o la platja. La companyia Silere ens guia en aquest recorregut en bicicleta o vehicle no motoritzat anomenat '22A'. A continuació, parlem amb la Carla Rovira, dramaturga que ha impartit un taller a un dels instituts de la zona, el 4 Cantons. Veiem com estan treballant amb l'alumnat de 3r d'ESO. A continuació anem a veure l'acció 'Sacseja Poblenou'. Per segon any consecutiu, la Fundació IReS, a través del seu Projecte Click, i el Festival Escena Poblenou, organitzen un projecte dedicat als joves del distric
Escena Poblenou
Aquesta setmana ens hem apropat al barri barcelonès de Poblenou per visitar el festival Escena. Hem volgut fixar-nos especialment en els muntatges que tenen com a protagonista d'excepció l'espai del barri, l'entorn en el que es desenvolupa el festival. Comencem amb un divertit i alhora crític recorregut per diferents espais de Poblenou que són un exemple dels canvis que ha patit el barri, com algun recinte industrial, uns horts urbans o la platja. La companyia Silere ens guia en aquest recorregut en bicicleta o vehicle no motoritzat anomenat '22A'. A continuació, parlem amb la Carla Rovira, dramaturga que ha impartit un taller a un dels instituts de la zona, el 4 Cantons. Veiem com estan treballant amb l'alumnat de 3r d'ESO. A continuació anem a veure l'acció 'Sacseja Poblenou'. Per segon any consecutiu, la Fundació IReS, a través del seu Projecte Click, i el Festival Escena Poblenou, organitzen un projecte dedicat als joves del distric
.. i a sobre, dones!
Aquesta setmana volem indagar en les claus de la desigualtat entre homes i dones. Per què el fet de ser dona és un agreujant més afegit a d'altres condicionants com ser pobre, tenir capacitats diverses o ser d'un color o altre? Comencem amb tot un muntatge que, tot i acabar-se d'estrenar, ja promet. 'Rebota rebota y en tu cara explota' d'Agnès Mateus i Quim Tarrida, és una explosió d'energia que vol retre homenatge a totes les dones assassinades per la violència sexista. A continuació, anem fins a la sala Beckett, on Marilia Samper acaba d'estrenar 'L'alegria', una reflexió sobre la precarietat i la pobresa que ens envolta i que es troba molt més a prop del que creiem. A continuació Marta Aran presenta a la Flyhard la seva primera obra com a directora, 'La noia de la làmpada', un text que ens parla del que suposa ser mare per a una dona amb un càrrec de responsabilitat. La coreògrafa Marta Carrasco fa ballar a 'Perra
Sexe i Violència
Aquesta setmana ens centrem en un tema que no és gens fàcil: el sexe relacionat amb la violència. Des de la relació consentida fins a la no consentida, i que per tant esdevé una violació. Ho fem mitjançant diferents muntatges valents i compromesos, com 'Aüc' de Les Impuxibles, que han treballat en aquesta ocasió amb l'artista Carla Rovira en un muntatge que parla de la violència sexual evident, però també de la més invisible. La directora i coreògrafa del muntatge Ariadna Peya i Carla Rovira conversen sobre el tema. A continuació anem a la Beckett a veure 'Tender Napalm', dirigida i interpretada per Pau Roca. Basada en un llibre de Philip Ridley, ens parla d'una relació en la qual sexe i violència s'entrecreuen constantment. Anem també al Sant Andreu Teatre, on el passat festival Grec es va poder veure un espectacle de dansa dedicat al fotògraf Man Ray. 'Voyeurism' i cosificació de la figura femenina són alguns dels temes principals que trac
'Performances' al TNT
Aquesta setmana anem al Festival Terrassa Noves Tendències per fixar-nos en les 'performances', que ocupen una part important de la seva programació. Comencem amb una conversa entre dos creadors que fan espectacles d'art en viu: Ernesto Collado i Rubén Ramos Nogueira. Tots dos presentaven espectacles dins el festival, 'El Disparador' i 'Amateur'. El concepte de 'performance' no queda gaire aclarit, fet que potser indica que aquesta indefinició precisament és la que el defineix. Després veiem dos muntatges ben originals, '24 Hores Working Bitch' i 'Ágape Insípido'. El primer és una 'performance' de 24 hores sense parar de ballar música pop, com a protesta per l'explotació laboral i sexual de les persones. El segon és un viatge a través del sentit del gust, partint del més insípid al més sèpid. Encetem d'aquí a desembre una secció dedicada al Temporada Alta. En aquesta primera ocasió parlem amb el direct
85-'Performances' al TNT
Aquesta setmana anem al Festival Terrassa Noves Tendències per fixar-nos en les 'performances', que ocupen una part important de la seva programació. Comencem amb una conversa entre dos creadors que fan espectacles d'art en viu: Ernesto Collado i Rubén Ramos Nogueira. Tots dos presentaven espectacles dins el festival, 'El Disparador' i 'Amateur'. El concepte de 'performance' no queda gaire aclarit, fet que potser indica que aquesta indefinició precisament és la que el defineix. Després veiem dos muntatges ben originals, '24 Hores Working Bitch' i 'Ágape Insípido'. El primer és una 'performance' de 24 hores sense parar de ballar música pop, com a protesta per l'explotació laboral i sexual de les persones. El segon és un viatge a través del sentit del gust, partint del més insípid al més sèpid. Encetem d'aquí a desembre una secció dedicada al Temporada Alta. En aquesta primera ocasió parlem amb el direct
84- teatre i periodisme
Aquesta setmana volem apropar-nos al món del periodisme. Per començar, parlem amb dues dones de la professió, Carme Tierz i Neus Molina, ambdues periodistes culturals però amb perfils força diferents. Conversen entre elles sobre l'estat del seu ofici, la precarietat en què es troba immers, la competència amb les xarxes socials i els mitjans on-line, la rapidesa és més important que la qualitat i la veracitat. També ens fan una recomanació d'alguns muntatges que es poden veure ara a les cartelleres barcelonines. A continuació us mostrem dues obres de teatre on els protagonistes són periodistes. Parlem de 'La treva', dirigida per Julio Manrique i interpretada per Clara Segura, David Selvas, Mima Riera i Ramon Madaula, i 'Un tret al cap', dirigida pel Pau Miró i interpretada per Mar Ulldemolins, Emma Vilarasau i Imma Colomer. Per últim, Ferran Joanmiquel estrenarà aviat 'El Color de la llum' al Temporada Alta de Girona, basada en testimonis reals de
Teatre i periodisme
Aquesta setmana volem apropar-nos al món del periodisme. Per començar, parlem amb dues dones de la professió, Carme Tierz i Neus Molina, ambdues periodistes culturals però amb perfils força diferents. Conversen entre elles sobre l'estat del seu ofici, la precarietat en què es troba immers, la competència amb les xarxes socials i els mitjans on-line, la rapidesa és més important que la qualitat i la veracitat. També ens fan una recomanació d'alguns muntatges que es poden veure ara a les cartelleres barcelonines. A continuació us mostrem dues obres de teatre on els protagonistes són periodistes. Parlem de 'La treva', dirigida per Julio Manrique i interpretada per Clara Segura, David Selvas, Mima Riera i Ramon Madaula, i 'Un tret al cap', dirigida pel Pau Miró i interpretada per Mar Ulldemolins, Emma Vilarasau i Imma Colomer. Per últim, Ferran Joanmiquel estrenarà aviat 'El Color de la llum' al Temporada Alta de Girona, basada en testimonis reals de
83- PARTICIPACIÓ DEL PÚBLIC A TÀRREGA
Aquesta setmana anem a Tàrrega. I ens centrem en un dels propòsits de la fira d'enguany: la participació del públic. L'espectacle inaugural ja és tota una declaració d'intencions, ja que Ada Vilaró i Josep Vilaró a 'urGENTestimar' creen una acció a la plaça Major de 40 hores ininterrompudes. Tots dos creadors reflexionen, un cop passada la fira, sobre aquest muntatge vivencial que no va deixar cap visitant indiferent. A continuació conversem amb el director artístic de FiraTàrrega, Jordi Duran, que ens explica aquest eix vertebrador al voltant de la participació d'aquesta edició, i ens destaca alguns dels espectacles estrella. Nosaltres hem volgut aprofundir en alguns. En primer lloc, Valeria Píriz a '10 de cada 10' ha treballat amb dones targarines per remoure consciències al voltant de la violència masclista que pateixen moltíssimes dones arreu del món. 'Harinera (te ganarás el pan con el sudor de tu frente)' ha convidat el públic a r
La participació del públic a FiraTàrrega
Aquesta setmana anem a Tàrrega. I ens centrem en un dels propòsits de la fira d'enguany: la participació del públic. L'espectacle inaugural ja és tota una declaració d'intencions, ja que Ada Vilaró i Josep Vilaró a 'urGENTestimar' creen una acció a la plaça Major de 40 hores ininterrompudes. Tots dos creadors reflexionen, un cop passada la fira, sobre aquest muntatge vivencial que no va deixar cap visitant indiferent. A continuació conversem amb el director artístic de FiraTàrrega, Jordi Duran, que ens explica aquest eix vertebrador al voltant de la participació d'aquesta edició, i ens destaca alguns dels espectacles estrella. Nosaltres hem volgut aprofundir en alguns. En primer lloc, Valeria Píriz a '10 de cada 10' ha treballat amb dones targarines per remoure consciències al voltant de la violència masclista que pateixen moltíssimes dones arreu del món. 'Harinera (te ganarás el pan con el sudor de tu frente)' ha convidat el públic a r
82-GRECS AL GREC
Comencem la temporada fent un repàs dels espectacles vinguts de Grècia que s'han pogut veure aquest estiu al festival Grec. Un seguit de propostes innovadores que, malgrat la crisi que fueteja el país, demostren que la creativitat pot amb qualsevol adversitat econòmica. 'The Great Tamer', del director Dimitris Papaionannou, és un espectacle amb una gran força visual que parla de la vida humana com un viatge ple de descobriments. Anestis Azas i Prodromis Tsinikoris codirigeixen cinc dones de la neteja provinents de diferents països que expliquen d'una manera natural i sense complexos les seves experiències al país que les va acollir, Grècia. Racisme, masclisme i explotació són alguns dels temes que aquestes dones valentes exposen, des d'una mirada enginyosa i plena d'humor. El controvertit creador Eurípides Laskarides, explora els conceptes de ridícul i transformació al seu muntatge 'Titans'. Per últim la companyia Aerites Dance centra el seu espe
Talents emergents al Grec
Per acabar la temporada, posem la mirada en el Festival Grec, el més important de Barcelona. Però no volem fixar-nos només en les grans produccions, si no en les petites propostes de companyies novells o no gaire conegudes, que també formen part d'aquesta programació 2017. Per començar, parlem amb el nou director artístic, en Cesc Casadesús, qui ens desvetlla les línies estratègiques que ha establert, entre les que destaca un viatge per diferents espais del món que comença enguany, fent honor al seu nom, a Grècia. Llavors anem a visitar dos assajos de dues companyies amb una trajectòria encara no massa llarga, la cia Ignífuga i la cia. Habemus Corpus. Parlem amb el director de la primera, Pau Masaló, mentre assagen 'Utopia', i amb el coreògraf de la segona, Miguel G. Font, qui dirigeix als ballarins a 'Aire'. Per acabar, xerrem amb dos estudiants de dramatúrgia i direcció de l'Institut del Teatr que  tindran l'ocasió de presentar el seus treballs dins
81-Talents emergents al Grec
Per acabar la temporada, posem la mirada en el Festival Grec, el més important de Barcelona. Però no volem fixar-nos només en les grans produccions, si no en les petites propostes de companyies novells o no gaire conegudes, que també formen part d'aquesta programació 2017. Per començar, parlem amb el nou director artístic, en Cesc Casadesús, qui ens desvetlla les línies estratègiques que ha establert, entre les que destaca un viatge per diferents espais del món que comença enguany, fent honor al seu nom, a Grècia. Llavors anem a visitar dos assajos de dues companyies amb una trajectòria encara no massa llarga, la cia Ignífuga i la cia. Habemus Corpus. Parlem amb el director de la primera, Pau Masaló, mentre assagen 'Utopia', i amb el coreògraf de la segona, Miguel G. Font, qui dirigeix als ballarins a 'Aire'. Per acabar, xerrem amb dos estudiants de dramatúrgia i direcció de l'Institut del Teatr que  tindran l'ocasió de presentar el seus treballs dins
Públic a escena
Avui volem parlar de diferents propostes escèniques que tenen el públic com a protagonista. Ernesto Collado, mitja part de la Fundació Collado-Van Hoestenberghe, ens fa un recorregut pels diferents espectacles que des de fa anys posen l'espectador en el lloc de l'artista. Des de 'Marinaleda' fins a 'Si sabes lo que hay', aquests artistes han lluitat per fer de les seves obres un diàleg amb el públic i una reflexió comunitària. Després assistim a un assaig dels valencians El Pont Flotant, que giren amb 'El fill que vull tindre', un muntatge que allà on va demana la col·laboració de la ciutadania. En aquest cas, els veiem a Terrassa. També sabrem què és això de l'Scape Shows, uns espectacles on el públic té 60 minuts per assolir un objectiu... què passa si no ho aconsegueixen? També coneixem què són els sopars sensorials, protagonitzats per Adele Madau, violoncel·lista i xef. La companyia Frec a Frec fa anys que es dedica a fer espectacles a m
79-Públic a escena
Avui volem parlar de diferents propostes escèniques que tenen el públic com a protagonista. Ernesto Collado, mitja part de la Fundació Collado-Van Hoestenberghe, ens fa un recorregut pels diferents espectacles que des de fa anys posen l'espectador en el lloc de l'artista. Des de 'Marinaleda' fins a 'Si sabes lo que hay', aquests artistes han lluitat per fer de les seves obres un diàleg amb el públic i una reflexió comunitària. Després assistim a un assaig dels valencians El Pont Flotant, que giren amb 'El fill que vull tindre', un muntatge que allà on va demana la col·laboració de la ciutadania. En aquest cas, els veiem a Terrassa. També sabrem què és això de l'Scape Shows, uns espectacles on el públic té 60 minuts per assolir un objectiu... què passa si no ho aconsegueixen? També coneixem què són els sopars sensorials, protagonitzats per Adele Madau, violoncel·lista i xef. La companyia Frec a Frec fa anys que es dedica a fer espectacles a m
78-OFICIS A L'OMBRA
Avui volem retre homenatge a tots aquells i aquelles professionals que no es veuen. Regidors, ajudants de direcció, tècnics en general... tots ells formen part de qualsevol espectacle i són essencials per al seu bon funcionament. Comencem amb una conversa entre Sergi Belbel i Cristina Clemente. Ella va començar fent-li d'ajudant de direcció. Ens parlen d'aquesta relació tan estreta que es crea entre aquests dos professionals. Després anem a La Villarroel per conèixer Montse Tixé, ajudant de direcció i regidora. Ens parla de la importància de tots dos oficis, diferents i alhora complementaris. Després anem a La Seca-Espai Brossa, on treballa Albert Julve, tècnic d'aquesta sala, qui també ens parla de la seva feina i ens explica alguna anècdota. Per acabar, conversem amb tres grans professionals, imprescindibles però invisibles per a la gran majoria. Són els responsables de comunicació Sandra Costa, Marc Gall i Anna Aurich. Ells són en part responsables que un espectacle f

Otros programas de reportajes >


Otros programas de xip/tv (Cataluña) >